Hey hoi lieve Aliassers,

Wat leuk dat je aan het eind van de week naar de Alalos Online gekomen bent! Deze week hebben we een artikel dat een beetje anders dan anders is. Weten jullie nog toen een enthousiaste Gwen ergens een paar maandjes geleden, jullie vroeg of jullie een enquête in wilden vullen over het aanzetten van je camera tijdens college? Deze week kan je lezen wat zij en haar groepsgenoot Richtje uiteindelijk met jullie antwoorden hebben gedaan! Het was het laatste onderdeel van hun inleveropdracht voor een vak in blok 2.

Geïnspireerd door de stijl van DUB, hebben ze geschreven over waarom mensen hun camera niet aanzetten tijdens college, en waarom het fijn zou zijn als mensen dit wel zouden doen. Ze maakten gebruik van een enquête waar meer dan 200 studenten op hebben gereageerd. Iets meer dan 80 van die studenten waren Aliassers! Hierbij willen Gwen en Richtje dit artikel met jullie delen. Jullie hebben hen zo geholpen door de enquête van haar groepje in te vullen, dat het hen wel leuk leek om jullie te laten zien hoe ze die enquête gebruikt hebben. Aangezien het een artikel is, waarom niet via de Alalos Online? Hier is ie dan: Gwen en Richtje’s “Zou iedereen zijn camera aan willen zetten?”.

We hopen dat jullie dit een leuk artikel zullen vinden, en wensen jullie veel leesplezier!

Online studeren is voor veel studenten zwaar. Ze geven aan zich eenzaam te voelen, vergelijken hun studie met een LOI-cursus, of hebben gewoon geen motivatie. Ondertussen staan veel van de camera’s tijdens college uit. Wat als we zouden kunnen zwaaien naar onze docenten en elkaar zouden zien, zou dat helpen? Wij gingen op onderzoek uit. Onze conclusie: Het aanzetten van je camera maakt online studeren makkelijker.

Tijdens colleges maak je het vaak mee. Studenten zetten hun camera niet aan, en de docent vraagt, “Zou iedereen zijn camera aan willen zetten?”. Uiteraard doet niet iedereen dat. Het resultaat is dat de helft van je Zoom-scherm of Teams-scherm donker blijft. Dit vinden docenten erg jammer. Zo ook Renske van Kempen, universitair docent in de communicatiewetenschappen. Zij legt uit, “Voor mij is het heel fijn om gezichten te kunnen zien. Zo kan ik ook zien of studenten snappen wat ik aan het uitleggen ben, en kan ik gezichten koppelen aan hun stem. Met camera’s aan, leer je elkaar toch beter kennen. Dat zal voor ons (docenten) zo zijn, maar ook voor jullie.

“78,5% van respondenten op onze enquête zou het leuk vinden als meer studenten hun camera aan zouden zetten.”

Er lijken dus zeker voordelen te zitten aan het aanzetten van de camera: Het zou docenten moeten helpen om te zien of je het wel snapt, en we zouden elkaar beter leren kennen. Maar wat denken wij, de studenten, van het aanzetten van de camera? We besloten om een enquête af te nemen. Met de reacties van 228 studenten van over heel Nederland, ontdekten we dat 78,5% van onze respondenten het leuk zou vinden als meer studenten hun camera aan zouden zetten. Stel je voor dat je in een werkcollege zit van 20 studenten. 15 van hen zouden je gezicht willen kunnen zien. 3 op de 4 tegeltjes in Teams. Hun top 3 redenen hiervoor waren duidelijk:

3. Het is leuk voor de docent (60,2% van alle studenten die willen dat meer studenten hun camera aanzetten);

2. Het geeft meer het gevoel van een klaslokaal (69,6%);

1. Het is persoonlijker (74,0%).

Docenten zijn dus niet de enigen die het fijn vinden als een student antwoord geeft, en ze meer zien dan een rondje met initialen. Ook veel studenten waarderen het als ze tijdens een online werkcollege hun mede-student kunnen zien praten. Dit kan verklaard worden door Sathik en Jonathan, die in 2013 bewezen dat gezichtsuitdrukkingen allerlei extra informatie over bijvoorbeeld emotie en humeur kunnen laten zien (en zo bijvoorbeeld ook, zoals universitair docent Van Kempen al zei, of studenten wel snappen wat docenten aan het uitleggen zijn). Ook bleken gezichtsuitdrukkingen de belangrijkste manier te zijn om emoties uit te drukken. Dit geldt nog meer voor online werkcolleges: Zittend aan je bureau achter een camera, is je gezicht het meest in beeld en is dit bijna de enige manier om tijdens een online werkcollege te laten zien hoe je je voelt. Uiteindelijk trokken Sathik en Jonathan de conclusie dat de gezichtsuitdrukkingen van de docent de studenten gemotiveerd en geïnteresseerd hielden tijdens de colleges.

“Je praat tegen een muur met tegeltjes waar geluid uit komt. En zeg nou zelf, praat jij liever alleen tegen een muur, of sla je liever een gat in die muur om samen te zijn met de mensen waar dat geluid vandaan komt?”

Dit laatste lijkt in de online-collegecrisis niet helemaal waar te zijn. Nu veel colleges online plaatsvinden en studenten vaak zeggen niet gemotiveerd zijn voor hun studie, blijkt dat de gezichtsuitdrukkingen van de docent niet genoeg zijn voor studenten om gemotiveerd te blijven. Weiss noemde dit al in 2000 een gevolg van online onderwijs: Zonder visuele cues, wordt de leeromgeving saai en voelen studenten zich alleen, alsof ze “niet aan het praten zijn met hun mede-studenten, maar met hun computer.” Studenten zitten niet meer samen in de omgeving van een lokaal, maar alleen in hun kamer. Zet iedereen hun camera uit? We weten allemaal wel hoe dat eruit ziet. Je praat tegen een muur met tegeltjes waar geluid uit komt. En zeg nou zelf, praat jij liever alleen tegen een muur, of sla je liever een gat in die muur om samen te zijn met de mensen waar dat geluid vandaan komt?

Als iedereen hun camera aanzet, is dat laatste precies wat we dan doen. Door een gat in die muur te slaan, volgen we onze colleges niet meer alleen. Alleen samen kunnen we ons wakker houden van de colleges van hoogleraar Gaap!

Nou kan het natuurlijk zijn dat je bepaalde zorgen hebt bij het aanzetten van je camera. Deze zorgen kan je soms makkelijk wegnemen. Wil je bijvoorbeeld liever je kamer niet laten zien, dan kan je altijd nog een leuke achtergrond instellen, zoals in de afbeeldingen hieronder wordt uitgelegd voor Teams (boven) en Zoom (onder):

Het resultaat is dan bijvoorbeeld dit:

foto: tripsavvy

Kijk, zo kan je ook wakker blijven van de colleges van hoogleraar Gaap: Iedereen heeft z’n eigen leuke achtergrond ingesteld. Dat is veel gezelliger dan die muur met zwarte tegeltjes, toch?

Ook kan het zijn dat je je zorgen maakt of je wifi-connectie wel goed genoeg is om te kunnen videobellen. Hier zou je niet de enige in zijn: Uit onze enquête bleek dat van de studenten die niet wilden dat meer van hun mede-studenten hun camera aan zouden zetten, 30% van de mensen zich zorgen maakte of hun internetverbinding wel goed genoeg was. Docenten zeggen dan weleens dat het handig is om een kabel aan te schaffen. Mocht je dat willen doen, dan zou je bijvoorbeeld op bol.com kunnen kijken voor een geschikte netwerkkabel, en is hier een uitleg voor hoe je dit soort kabels kan plaatsen.

Maar, het aanleggen van zo’n kabel is natuurlijk niet voor iedereen en elk huis even makkelijk. Gelukkig zijn er ook andere manieren waarop je je verbinding zou kunnen verbeteren. Een artikel waarin een aantal van deze manieren worden uitgelegd, is bijvoorbeeld dit artikel. Hier noemen ze ook verschillende mogelijkheden om je wifi te versterken, zoals met Powerline adapters, Wifi repeaters en Multiroom Wifi (maak je geen zorgen, dit wordt allemaal uitgelegd in het eerdergenoemde artikel). Deze kan je hier, hier en hier vinden. Mocht je je zorgen maken om het prijskaartje, dan zou je misschien met je huisgenoten of je ouders kunnen overleggen voor mogelijke opties om je verbinding te kunnen verbeteren. Vaak is het ook mogelijk om je telefoon als hotspot te gebruiken en je laptop te laten werken op een 3G- of 4G-verbinding (voor Samsung, zie deze link. Voor Apple, zie deze link). Let op: Zorg ervoor dat je genoeg data hebt om te kunnen videobellen. Videobellen kost namelijk veel data en over je data heen gaan wordt duur.

We snappen dat het soms moeilijk is om een goeie verbinding te regelen. Toch willen we benadrukken hoe belangrijk het is om deze tijd een goede verbinding te hebben. Niet alleen is dit handig om tijdens werkcolleges anderen te kunnen zien of anderen te kunnen horen, of om zelf soms beter verstaanbaar te zijn, maar ook om na je werkcolleges minder lang te hoeven wachten op je Netflix.

“Stel je eens voor dat je naar de universiteit gaat in je pyjama, je wilde ochtendharen en brood, bord en bestek in de hand: Zou je zo het lokaal in gaan voor je werkcollege?”

Nou kunnen er ook nog andere redenen zijn waarom je je camera niet aan hebt staan tijdens college. Denk je dat je camerakwaliteit te slecht is? Dan zou je eventueel nog college kunnen volgen met je telefoon, of een webcam kunnen aanschaffen. Ook zou je, net zoals 25,9% van de studenten van de enquête, andere dingen aan het doen kunnen zijn tijdens je college, zoals koken of eten. Wil je jezelf niet laten zien, omdat je bijvoorbeeld nog in je pyjama zit, dan kan je je aansluiten bij 36,4% van de studenten van de enquête.

Nu voordat we verdergaan, doe het volgende. Stel je eens voor dat je naar de universiteit gaat in je pyjama, je wilde ochtendharen en brood, bord en bestek in de hand: Zou je zo het lokaal in gaan voor je werkcollege? Wij durven te wedden van niet. Het resultaat is dat je, als je dat wel doet bij online colleges, niet gefocust aan je college zit. Je zit namelijk niet meer in een werksfeer. Je zit in een thuissfeer waarin je laptop toevallig een college aan het afspelen is. En ja, we geven toe dat het fijn is om uit te slapen tot de laatste minuut voor je college en zeker, het is fijn om te multitasken tijdens je college, maar iedereen wil toch makkelijker online kunnen studeren? Dan is het belangrijk om goed op te letten als je docenten tijdens colleges wat aan het uitleggen zijn. De andere dingen die je wil doen, komen later wel. Dan let je op tijdens je college, en heb je in de pauzes van je college misschien wel een mooie reden om even je benen te strekken. Ondertussen kan je wel je camera aanzetten tijdens je college en niet alleen, maar samen met je mede-studenten het college volgen. Een mooie win-winsituatie, toch?

Online studeren is zwaar. In een tijd waarin studenten eenzaam zijn, gedemotiveerd voor hun studie en een terugkeer naar de universiteit nog even op zich laat wachten, hebben wij dé oplossing gevonden: Zet je camera aan tijdens je werkcolleges. Niet alleen helpt dat docenten in de gaten te houden of je alles nog wel snapt, het maakt een college ook persoonlijker en geeft meer het gevoel van een klaslokaal. Heb je een keer dus geen zin in je volgende online college? Sla een gat in de muur van zwarte tegeltjes. Zet je camera aan en laat je zien. Zo volg je niet alleen college, maar toch een beetje samen.

Richtje Scholtmeijer & Gwen Hattem

Ben je geïnteresseerd in de onderzoeken die in dit onderzoek zijn genoemd? Of wil je meer weten over de resultaten van de enquête? Je kan ons altijd een mailtje sturen via alalos.online@gmail.com en dan zullen we kijken wat we voor je kunnen doen.

0
    0
    Winkelmandje
    Winkelwagen is leegTerug naar webshop