Door Romy Halfweeg

Op een mooie zonnige middag kom ik aan bij het kantoor van Berteke Waaldijk. Wat gelijk opvalt is het prikbord naast de deur waar TCS-gerelateerde knipsels hangen, zoals een krantenartikel geschreven door een TCS’er. Ook binnen is de invloed van TCS te zien. Er liggen Alalossen en naast een foto van het huidige bestuur die boven het bureau hangt, prijkt een ansichtkaart uit Lissabon. Ik word vriendelijk begroet met een kop thee terwijl ik me installeer.

Berteke Waaldijk is bekend als onderwijscoördinator van Taal- en cultuurstudies. Daarnaast geeft ze het vak Theorie en Praktijk van Geesteswetenschappen, een verplicht vak voor elke TCS’er. Daarnaast geeft Waaldijk de mastercursus Welfare, Woman and Globalization. Dit ligt in haar vakgebied: genderstudies. Waaldijk studeerde Geschiedenis is Groningen en heeft na afronding kort een carrière als geschiedenisdocent aan de middelbare school geambieerd. Toch koos ze ervoor om verder te gaan met filosofie en later met genderstudies. Lesgeven zat haar wel in het bloed en nadat ze ook deze studies had afgemaakt begon ze als docent op de Universiteit van Groningen. Er was hier geen docent gespecialiseerd in het vakgebied genderstudies en toen een groep masterstudenten de universiteit aanbood om samen met een docent een cursus over gender op te zetten zag Waaldijk haar kans.

Via deze weg is ze uiteindelijk bij de Universiteit Utrecht terecht gekomen en ook bij TCS. De studie Algemene Letteren (nu TCS) zocht docenten die een hoofdrichting in genderstudies op konden zetten. Waaldijk vertrok naar Utrecht en is daar sindsdien gebleven. Ze geeft met veel plezier les aan de UU en heeft verschillende cursussen gedoceerd. Ze is ervan overtuigd dat het zeker voor docenten met een bestuursfunctie belangrijk is om te blijven doceren zodat ze weten hoe hun beslissingen in de praktijk uitpakken.

Dat doceren vindt ze niet alleen belangrijk, maar ook ontzettend leuk om te doen. Waaldijk wil studenten graag zoveel mogelijk variatie aanreiken. Ze vindt het geweldig als ze een groep vertelt over bijvoorbeeld Hannah Arends en dat er vervolgens een of twee studenten uit die groep daadwerkelijk geïnspireerd raken om meer over haar te weten te komen. Hoe een persoon in drie jaar tijd kan uitgroeien van iemand die niet zo goed weet wat er verwacht wordt naar iemand met een passie voor een vakgebied vindt ze fascinerend.  Ook vindt ze communicatie tussen de student en docent belangrijk. Zeker tijdens colleges vindt ze het fijn om te weten dat de informatie goed aankomt bij de studenten. Voor Waaldijk is lesgeven een balans vinden tussen uitnodigen, opdragen en uitdagen.

Wat blijkt uit ons gesprek is dat Berteke Waaldijk zeer gepassioneerd is over haar vak. Onderwijs en lesgeven zijn echt haar passie en ze vertelt er dan ook met veel plezier over.

Categories:

Comments are closed

0
    0
    Winkelmandje
    Winkelwagen is leegTerug naar webshop